And gravity, wants to bring me down

Torsdagkväll när jag kommer hem spränger
huvudet i en kronisk huvuvärk och jag förstår
inte hur benen fortfarande rör sig framåt. Ilona möter mig
i dörren och viftar glatt på svansen, och stuttsar omkring mig.
Jag lägger mig på golvet, och hon slickar mig i
hela ansiktet innan hon kryper ihop intill mig.
Ögonlocken är tunga och jag har tagit för många ipren.
Där ligger vi, jorden snurrar, tiden passerar och
jag undrar om livet ska vara såhär.

Fredagkväll spelar stereon på högsta volym och Ilona himlar
med ögonen där hon ligger på mattan i hallen.
Jag diskar, dansar och ler för mig själv.
Lägger mig på golvet och lyssnar på samma låt, om och
om igen. Den gör så hjärtat värker, och jag ler.
Ringer S, skrattar, pratar, pratar och lyssnar på
nostalgi musik igenom telefonen.
(Jag fortsätter ringa honom senare, lite då och då)
SBO ramlar in och jag lagar wook. Vi spelar Xbox. Jag förlorar i bilspel.
Han kostaterar att jag är åkrädd och måste sluta släppa gasen.
Sedan ser vi Liar Liar, äter chips och dipp. När klockan närmare sig
efter midnatt, kryper vi ner i sängarna. Vi ligger i mörkret och pratar om
allt som vi gjorde när vi var små. Om alla dumheter och om alla äventyr.
När han säger "Nu kan inte mamma i alla fall komma och säga åt oss att vi
måste sluta prata och sova!
" skrattar jag högt. Någonstans om historian om
när jag klättrade högst upp i klätterträdet och inte vågade komma ner och
SBO hämtade mamma, somnar jag.

Lördagmorgon väcks jag 08.45 och går en lång, lång promenad med Ilona.
Sedan rusar vi in till SBO igenom ytterdörren och jag
säger "Good morning, sunshine!" medans Ilona hoppar i hans säng tills han
kliver upp och vi åker in till stan. Där blir de hamburgare till frukost.
Sedan går vi på stan och vi väljer honom ett par byxor, som han köper
och ett pokerset.Jag hittar tröjan jag suktat efter på rea och han hjälper
mig välja ett linne. Ett fint linne, som gör att jag längtar till sommaren lite,
lite till. Sedan åker vi hem och SBO lagar köttbullar och makaroner.
Vi slö ser tv i bäddsoffan som är utfälld, med täcken och kuddar.
Simpson, family guy och 2½ men och äter godis. Sedan ser vi film,
EDtv och somnar där bredvid varandra.
Det känns som fredagar när vi var sex år.

Söndagmorgon väcker Ilona mig 04.58 och vi går en promenad.
Det är mild morgon, och vinden är stilla.
Det finns inga tecken på liv, mer än en joggare som sveper förbi oss.
Vi smyger tillbaka in, och kryper ner i sängen.
Klockan 09.16 vaknar SBO och kliver upp. Vi äter mackor, dricker te,
packar och ser lite tv. Innan vi rusar till bussen.
Sedan är bussen 40 minuter sen och när vi äntligen lyckas tränga ner
våra frusna kroppar i den överfyllda bussen, ser vi 500 days of summer,
tills batteriet på datorn dör. Men då är vi nästan framme.
Pappa hämtar oss och bjuder på mackor. En fin helg.

Nu sitter jag ner sjunken i soffan hemma i North Sea.
Lillebror har klippt sig och jag äter ostkrockar.
Mamma är i Stockholm och mitt rum behöver städas.
Imorgon blir de storasyster. Världens bästa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback