Jag ger dig mitt liv, det enda jag har

Klockan är 02:37 och jag har skrivit klart andra loggen på svenska arbetet.
Jag är inne på tredje koppen kaffe och har ätit torra småkakor.
Har sett mitt favorit avsnitt av How I Meet Your Mother, och lyssnat
igenom min Niklas Strömstedt skiva minst tio gånger.
Jag har pratat med alla jag vill och inte vill prata med.
Fast de var inte riktigt sant. Jag skulle vilja ringa storasyster, och
jag skulle vilja få prata med Ilona lite igen.

Nu väntar jag på att koffeinet ska avdunsta och att Strömstedt
ska sluta sjunga, så jag kan kryper ner och lägga hvuvudet
på kudden. Vrida mig och känna ensamheten krypa
in under skinnet, tills jag somnar av utmattning.

När jag blir vuxen ska jag skaffa ett konto på tradera.
Jag ska sälja mina dumma skor som jag aldrig kommer
kunna ha, fast jag, likt det elaka styvsystrarna i askungen trycker
och pressar ner fötterna i dem, tills hälen spricker och spränger.
Och då ska bjuda på vackra och drömlika saker som den här.
Eller så skulle jag köpa en sån här obeskrivligt fin sak.
Sedan skulle jag bli en sådan där tant som har mer saker än hon har
utrymme och andrum, en sådan som S stör sig på.

Nu ska jag byta mina lakan som är fyllda med grus och lera
på vänster sida, där Ilona alltid ligger.
Sedan ska jag låta min stackars rygg vila. För om fyra timmar ska jag upp.
Då väntar en dag i skolan. Sedan en förträfflig middag med C och NL.
Sedan ännu en natt med svenskan.
Och så går de runt, i livets stora cirkel.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback